Duitsland gaat strengere regels voor biocidenverkoop invoeren Consumenten in Duitsland kunnen vanaf 1 januari 2025 bepaalde biociden alleen kopen na een adviesgesprek met gespecialiseerd personeel over de mogelijke risico’s van het product.
Waterprofessionals geïnformeerd over biociden Met een artikel in het vakblad H2O worden waterprofessionals geïnformeerd over het project Ketenverkenner.
Zweeds onderzoek kritisch op milieumodel antifoulingverven voor pleziervaart op zout water Om de milieurisico’s van antifoulingverven te beoordelen wordt een Europees rekenmodel gebruikt. Dat model maakt gebruik van de afgiftesnelheid van werkzame stoffen uit de verven. Rob Poelenjee
RIVM: Gebruik van ethanol-bevattende handgel leidt niet tot grote gezondheidsrisico’s Uit RIVM -onderzoek blijkt dat het verhoogde gebruik van handgel met ethanol geen darmkanker of verminderde vruchtbaarheid veroorzaakt.
Publicaties van het RIVM over biociden beter vindbaar Op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) staat informatie over verschillende onderwerpen. De informatie over bestrijdingsmiddelen is geüpdatet, waardoor de informatie over biociden ook beter vindbaar is.
Webinar over biociden en waterkwaliteit Op donderdag 3 juni organiseren Deltares, het RIVM, KWR en WENR een webinar over biociden, consumentenproducten en microplastics.
NVZ publicaties over desinfecteren (en reinigen) De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) heeft in 2021 een aantal nieuwe handouts en brochures gepubliceerd op hun website.
Discussie over gebruik van isothiazolinones in verf duurt voort Het gebruik van isothiazolinones als conserveringsmiddel in watergedragen verf staat al enige tijd ter discussie in de Europese Unie.
Uitvaartbedrijven stoppen met balsemen vanwege gezondheidsrisico’s Diverse media meldden dat drie grote uitvaartbedrijven zijn gestopt met balsemen van overledenen.
Europese schoonmaakindustrie pleit voor gerichte inzet desinfectantia Een nieuw rapport van de Europese brancheorganisatie voor zeep en detergentia (AISE) stelt dat er meer bewustwording voor hygiëne in huis nodig is bij consumenten.